Rabu, 31 Julai 2013

PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK (PTD) - ANDA PERLU TAHU CARA MUDAH LULUS PEPERIKSAAN PGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK (PTD)

Menjadi seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) bukan mudah. Sebab ianya dianggap sebagai satu kerjaya yang eksklusif dan berada pada kelas yang tersendiriProses pemilihan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) adalah proses yang agak ketat. Dalam proses penapisan sahaja, seseorang yang mahu menjadi pegawai PTD harus melalui 3 peringkat ujian yang menguji kemahiran dan ilmu yang ada.
Umumnya, kelulusan anda dinilai sama ada anda layak atau tidak untuk memohon menjadi Pegawai Tadbir Diplomatik. Bagi yang tidak dipanggil untuk peperiksaan ptd, mungkin ada masalah dengan kelulusan anda. Setelah layak untuk menduduki ujian, anda perlu bersedia dengan maklumat yang secukupnya kerana ujian ptd menuntut pemahaman dan kesedaran tentang maklumat penting. Dalam kata lain, anda perlu peka dengan isu semasa dan banyak membaca jika bercita-cita menjawat jawatan Pegawai Tadbir Diplomatik.
Setelah lulus ujian, anda akan dihadapkan ke Assessement Centre untuk dinilai dengan lebih dekat. Hanya mereka yang berjaya dalam peperiksaan memasuki PTD sahaja akan dipanggil untuk ke tapisan yang seterusnya iaitu PTD Assessment Centre (PAC). PAC merupakan mekanisme bagi membantu pihak JPA membuat penilaian terhadap kesesuaian dan kelayakan calon-calon PTD sebelum diperakukan kepada SPA untuk tujuan temu duga dan lantikan ke jawatan Pegawai Tadbir Diplomatik
Setelah berjaya PAC anda akan di temuduga untuk menentukan sama ada anda betul-betul layak atau tidak menjadi seorang pegawai PTD. Temuduga PTD tidak semudah yang disangka, tapi kalau anda cukup persediaan dan keyakinan, kejayaan adalah milik anda dan ketika itu anda layak menjawat jawatan Pegawai Tadbir Diplomatik

Tersangat ramai memohon jawatan  pegawai tadbir diplomatik (PTD) dan yang terbaru hampir 60,000 rakyat Malaysia di luar negara menduduki peperiksaan pegawai tadbir diplomatik (PTD). Bayangkan itu di luar negara...... Jika ditambah dengan rakyat di dalam negara yang memohon peperiksaan pegawai tadbir diplomatik (PTD) berapa jumlahnya? 

Tak Percaya??!! 

SPA: 60,000 rakyat Malaysia di luar negara ambil peperiksaan PTD


SPA sudah mengumumkan calon yang layak untuk menduduki Temuduga sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik M41 pada 19 Jun - 28 Jun 2013 ini.



Semak Di SINI


Terdapat banyak persoalan yang sering menghantui calon peperiksaan/temuduga PTD. 

Bagaimana cara untuk LULUS peperiksaan/temuduga Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) dengan mudah? 

Kenapa terlampau ramai yang gagal dalam peperiksaan bertulis/temuduga pegawai tadbir dan diplomatik? Ini perlu anda ketahui supaya tidak melakukan kesalahan serta kesilapan lagi dalam peperiksaan PTD yang akan datang.


Antara masalah yang sering dihadapi calon peperiksaan/temuduga PTD

- Calon tak tahu format peperiksaan atau soalan yang biasa ditanya untuk temuduga PTD

- Calon tahu format tapi tak tahu jenis soalan yang akan ditanya

- Calon tak dapat ‘cope’ dengan skop pertanyaan kerana tak pernah tahu ianya akan ditanya

- Calon serabut dengan pencarian maklumat di internet kerana maklumat semuanya bercampur baur dan terlalu banyak 

- Calon menghabiskan masa membuat persediaan, tetapi persediaan tersebut tidak relevan atau tidak sesuai






Ramai yang dah berjaya LULUS PEPERIKSAAN PTD dan mungkin rezeki anda lulus untuk tahun ini..siapa tahu! Yang penting anda berusaha sehabis baik..

Tak nak GAGAL lagi Peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD)  Ada cara untuk LULUS Peperiksaan Pegawai Tadbir Dan Diplomatik dengan mudah jika anda follow bersungguh-sungguh panduan ini. Nak tak?

RUJUKAN PEPERIKSAAN ONLINE PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK M41 BAKAL MENEMUI ANDA DALAM MASA TERDEKAT!

TAK MAHU TERLEPAS?

Daftar EMAIL dan NAMA anda dalam "Senarai Menunggu" di SINI 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan